سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خرید پسته اکبری

شرایط کاشت و نگهداری درخت پسته

در طی این مقاله قصد داریم چگونگی نگهداری از درختان پسته را به شما آموزش دهیم. در ادامه نکاتی را آورده ایم که امیدوارم برای شما مفید فیاده باشد. تا انتها با ما همراه باشید. برای اطلاع از قیمت پسته و خرید پسته به پسته چی مراجعه کنید.

شرایط نگهداری از درختان پسته چگونه است؟

همه پسته را دوست دارند. چه بهتر که برای خودمان درخت پسته داشته باشیم و بتوانیم از مزایای این آجیل خوشمزه استفاده کنیم. فکر می کنید به امتحان کردن کاشت درخت پسته علاقه دارید؟ بیایید با هم بررسی کنیم که چه چیزهایی برای کاشت درخت پسته لازم دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به انواع پسته ( پسته اکبری ، پسته فندوقی و غیره) از پسته چی کمک بگیرید

شرایط اقلیمی و آب و هوا:

برای کاشت درخت پسته مهم ترین عامل برای تصمیم گیری اقلیم محل زندگی شماست. پسته به تابستان های طولانی و گرم و خشک و زمستان­ های خنک احتیاج دارد. پسته در محل هایی که هنگام زمستان زمین یخ می زند قادر به رشد نیست. در طول خواب زمستانی به 1000 ساعت هوای 45 درجه فارنهایت و پایین تر از آن احتیاج دارد. محیط پیرامون درخت پسته باید خشک باشد. درختان پسته معمولا در محل های مرطوب رشد و محصول خوبی ندارند. شکوفه های درخت پسته گرده افشانی می کنند بنا بر این نسیم در بهار و تابستان برای اطمینان از برداشت خوب باید در منطقه ای درخت خود را بکارید که بهار و تابستان نسیم بهاری درختان را وازش دهد. در آمریکا رشد درخت پسته تقریبا به ناحیه ی دره سن ژواکین در کالیفرنیا، جنوب شرقی آریزونا، غرب تگزاس و بیابان های مرتفع نیو مکزیکو محدود می شود. قیمت پسته ، خرید و فروش پسته در سایت پسته چی.

خاک:

بعد از در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی باید خاکی که برای درخت پسته خود در نظر دارید را بررسی کنید. درختان پسته به طور معمول در همه انواع خاک رشد می کنند اما در خاک های لومی نسبتا عمیق سبک خشک و ماسه ای با غلظت بالای کربنات کلسیم رشد خیلی بهتری دارند. بررسی خاک برای کاشت درخت پسته یک امر ضروری است. البته درخت پسته می تواند سطح بالای شوری خاک را تحمل کند.

فضا:

درختان پسته باید در فاصله حدود 6 متر و یا بیشتر از هم کاشته شوند. بعد از چند سال ازدحام بیشتر از حد و سایه انداختن درختان بر روی هم باعث کاهش کمیت و کیفیت تولید می شود. علاوه بر این فاصله کم بین درختان برداشت محصول و هرس درختان را نیز برای کشاورزان دشوارتر می کند.

از آن جا که باد گرده ها را از درخت نر به درخت ماده منتقل می کند. درختان نر به گونه ای کاشته می شوند که در مسیر باد قرار داشته باشند و باد بتواند گرده ها را از روی درخت نر به درخت ماده برای آمیزش و تشکیل میوه منتقل کند. نسبت درختان نر در میان درختان ماده از 1 درخت نر به ازای 10 درخت ماده تا 1 درخت نر به ازای 15 درخت ماده متغییر است.

زمان:

پرورش پسته نیازمند زمان و حوصله ی زیادی است. تا حدود 5 سال بعد از کاشت درخت پسته، درخت شما میوه نمی دهد. حدود 7 یا 8 سال طول می کشد تا شما محصول خوبی از درخت پسته خود برداشت کنید و برای رسیدن به برداشت حداکثر میزان تولید باید 15 تا 20 سال صبر کنید. به این موارد تمایل ذاتی درخت پسته به حفظ تناوب را نیز اضافه کنید. این به این معناست که یک سال بعد از برداشت خوب و زیاد محصول درخت پسته مواد مغذی خود را ذخیره می کند که این موضوع باعث میشه سال بعد محصول زیادی نداشته باشید. به این ترتیب یک سال در میان حجم محصول شما کم خواهد بود.

برای خرید اینترنتی پسته کلیک کنید

برداشت محصول:

پسته در اوایل تابستان شروع به رشد می کند و تقریبا در تمام مناطق دنیا در اواخر مرداد یا شهریور می رسد و قابل برداشت است. تشخیص اینکه چه زمانی می توانید محصول پسته خود را برداشت کنید خیلی آسان است چرا که وقتی پسته ها کاملا برسند و آماده برداشت باشند پوسته پسته ها رنگ سبز خود را از دست می دهند و به رنگ های زرد مایل به نارنجی و قرمز دیده می شوند. ضمنا به مرور زمان با رسیدن کامل پسته، پوسته ی الاستیک و نازک رویی کم کم شروع به جدا شدن از پوسته داخلی می کند در این مرحله اپی کارپ ( پوسته نازک و الاستیک خارجی) با فشرده شدن بین انگشتان به راحتی از پوسته زیری جدا می شود و پسته با آن پوسته سخت معروفش نمایان می شود. تولید کننده های بزرگ پسته از شیکر (Shaker) مکانیکی برای برداشت پسته استفاده می کنند. اما می توان برای مقیاس های کوچک تر از چسباندن شاخه ها به یک چوب بلندتر برای تکاندن درخت پسته و برداشت پسته استفاده کرد. برای حفظ طراوت و طعم مطبوع پسته باید اپی کارپ ها را در همان ساعات اولیه پس از برداشت از پسته ها جدا کنید ( ترجیحا همان 24 ساعت اولیه بعد از برداشت.) دانه های پسته خام را بعد از خشک کردن میتوان تف داد و با چاشنی های دیگر سرخ کرد. در مقیاس کوچک تمام این کارها را می توان در آشپزخانه ی خانه انجام دهید اما اگر به باغ های بزرگ پسته فکر می کنید تجهیزات مکانیکی تجاری را در نظر داشته باشید.

هرس درختان پسته:

از آن جایی که درخت پسته در دسته بندی گیاه شناسی در دسته میوه ها طبقه بندی می شود. هرس درختان پسته برای کنترل محصول نهایی با کیفیت و کمیت بیشتر و بهتر یک امر اساسی است و باید خود را برای هرس کردن مرتب و به موقع درختان باغ خود آماده کنید. برای درختان پسته جوان می توانید سه تا پنج شاخه ای را که می خواهید به عنوان شاخه داربست یا ساختار اولیه درخت پسته خود داشته باشید را انتخاب کنید آن هایی را انتخاب کنید که در اطراف تنه به یک اندازه فاصله داشته باشند و از همدیگر نباشند و کمترین شاخه آنها 24-32 اینچ (61-81.5 سانتی متر) بالاتر از خاک باشد و سایر شاخه های زیر آن ها را هرس کنید.

مراقبت های اضافی درخت پسته:

اگرچه درختان پسته عمر طولانی دارند اما ریشه های شیرآبی بزرگ دارند و می توانند به شکل نهال های 6 تا 9 متری رشد کنند. حتی می توان نهال پسته را در 3 تا 5 سال اول در ظرف پرورش داد و سپس به باغ یا باغچه منتقل کرد. دقت کنید که درختان خود را در باغ با فاصله 6 متری از هم بکارید. به نر و مادگی درختان پایه توجه کنید و باغ خود را به گونه ای بچینید که به ازای هر 10 الی 15 درخت ماده یک درخت نر برای بارور کردن درختان ماده باشد تا در فصل بهار به وسیله باد درختان نر گرده افشانی کرده و درختان ماده را بارور کنند. گرده افشانی درختان پسته معمولا از اواخر ماه فروردین تا اوایل ماه اردیبهشت ادامه دارد که در این تایم باد به درختان کمک می کند تا گرده افشانی کنند و بارور شوند. با توجه به اینکه گل ها بدون گلبرگ هستند این گل ها جذابیتی برای حشرات به ویژه زنبور عسل ندارند پس در گرده افشانی پسته حشرات کمک کننده نیستند و نقش اصلی و اساسی برای گرده افشانی را باد بر عهده دارد. بادهای شدید و طوفانی اثر سوء بر بارور شدن درختان پسته ماده دارند.

اگر تمایل دارید در رابطه با پسته، فواید آن، روش نگهداری آن و انواع دسرهای خوشمزه ای که میتوان به کمک آن درست کرد بیشتر بدانید به پسته چی مراجعه کنید. پسته چی مرجع خرید و فروش پسته در سراسر ایران. خرید اینترنتی پسته به شما این امکان را می دهد تا در هر کجای ایران که زندگی می کنید به پسته با کیفیت و قیمت مناسب دسترسی داشته باشید. با خرید اینترنتی پسته از سایت پسته چی شما دست واسطه ها را از سود محصول کوتاه می کنید که این باعث می شود حجم اصلی سود نسیب تولیدکنندگان شود این امر منجر به شکوفا شدن تولید می شود. ضمنا با ایجاد رقابت در این بازار مصرف کنندگان می توانند قیمت پسته را پایین آورده و در خرید خود سود کنند.

 

شرایط کاشت و نگهداری درخت پسته