سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خرید آنلاین پسته

?

  

?

کاشت و برداشت پسته و چگونگی آن

مقدمه

درختان پسته معمولا در مزارع سنتی پرورش داده می شوند بنابر این ممکن است تمام استاندارد های تولید صنعتی توسط باغداران و پرورش دهندگان پسته رعایت نشده باشد چرا که باغات بیشتر مبتنی بر تجربه ساخته می شوند. تولید کنندگان پسته در مناطق مختلف روش های متفاوتی برای برداشت و پرورش پسته را در پیش گرفته اند. کاشت و برداشت پسته در برخی کشورها مانند ایران سابقه ی خیلی طولانی دارد بنابر این تجربه در این زمینه نقش خیلی مهمی در شیوه ی کاشت و برداشت پسته دارد. برخی از اطلاعاتی که در زمینه کاشت و برداشت پسته و به طور کلی نحوه ی پرورش پسته لازم دارید را در این مقاله آورده ایم امید است در این زمینه برای شما کمک کنده باشیم. در مقاله های بعدی بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت و مقالات تکمیلی بیشتری برای شما در سایت پسته چی قرار خواهیم داد. برای خرید اینترنتی پسته به پسته چی مراجعه کنید.

خرید پسته

برداشت پسته

برداشت پسته باید زمان بندی مشخصی داشته باشد و در زمان خاصی محصول برداشت شود و چند مرحله دارد.

زمان برداشت پسته:

درختان پسته مانند سایر مغزها شکوفه می دهند. درخت پسته به هوای گرم نیاز دارد تا شکوفا شود که این هوا در اواسط ماه فروردین و اوایل ماه اردیبهشت تامین می شود. درخت پسته بعد از سه ماه خوابیدن (تقریبا از نیمه اذر تا اواخر اسفند) در هوای فروردین و اردیبهشت شکوفه می دهد. اولین بار باید در ماه فروردین درخت پسته را هرس کنید و بعد ازینکه جوانه های درخت رشد کردن در طی ماه های تیر و مرداد باید برای بار دوم درخت های پسته را هرس کنید. آغاز گرده افشانی درخت پسته در ماه اردیبهشت به وسیله ی باد ملایم است و در ماه مرداد بذر ها گسترش پیدا می کنند. برداشت پسته معمولا از اواخر شهریور شروع میشود و 4 تا 6 هفته طول می کشد. پسته به صورت خوشه ای مانند خوشه های انگور رشد می کند. پوسته ی خارجی پسته که گوشتی است ضخامتی در حدود 1.16 اینچ دارد. پوسته ی خارجی تا زمان رسیدن کامل پسته محکم به پوسته ی داخلی متصل است. پسته زمانی قابل برداشت است که پوسته ی خارجی از پوسته ی داخلی فاصله بگیرد و به راحتی از آن جدا شود همینطور رنگ پوسته ی خارجی از سبز به رنگ نارنجی و قرمز تغییر می کند. زمان برداشت محصول در مناطق مختلف متفاوت است چرا که رسیدن کامل محصول به آب و هوای منطقه و موقعیت باغ بستگی دارد و شما باید برای تعیین دقیق زمان برداشت پسته به ظاهر محصول توجه داشته باشید نه زمان سالانه. برای اطلاع از قیمت پسته و خرید پسته ، خرید اینترنتی پسته ، خرید و فروش پسته به پسته چی سر بزنید

روش های برداشت پسته:

مهم ترین دوره برای تولیدکنندگان و پرورش دهندگان پسته فصل برداشت است. برداشت زودرس یا دیرهنگام ممکن است باعث خسارات کمی و کیفی محصول شود. روش برداشت را در ادامه برای شما طی مراحلی شرح می دهیم.

  • برداشت محصول

برداشت پسته زمانی آغاز می شود که محصول به صورت کامل رسیده باشد. در نظر داشته باشید که به دلیل رشد خوشه ای پسته زمانی که محصول برسد از شاخه می افتد. برداشت پسته به طرق متفاوتی صورت می گیرد. در کشورهایی که پسته را مدت زمان طولانی است که پرورش می دهند و باغات آن ها به صورت سنتی ساخته شده اند مانند ایران، ترکیه و سوریه به دلیل کمبود فضای کافی بین درختان برداشت محصول با دست صورت می گیرد و کارگران خوشه های پسته را با دست از شاخه جدا می کنند. اکثر تولیدکنندگان پسته از ماشین آلات جهت تکاندن شاخه ها برای کمک به ریزش پسته استفاده می کنند.

  • جدا کردن پوسته ها از پسته

بعد از برداشت پسته به روش های مختلف آن ها را برای تکمیل روند تولید با کامیون به کارخانه منتقل می کنند. اولین مرحله بعد از حمل پسته به کارخانه جدا کردن پوسته ی گوشتی خارجی از پوسته داخلی است. از بین بردن پوسته های خارجی به کمک ماشین آلات انجام می شود و ممکن است دو مرحله طول بکشد، حدود 95% پوسته ها توسط دستگاه اول از بین می روند و بقییه را می توان با ماشین دیگری جدا کرد.

خرید اینترنتی پسته

  • شست و شوی پسته ها

پسته ها را بعد از جدا کردن پوسته خارجی آن ها باید شست و این عمل معمولا دو بار توسط دستگاه های مخصوص تکرار می شود.

  • خشک کردن محصولات

بعد از شست و شوی دقیق پسته ها برای جلوگیری از زوال محصولات بر اثر رطوبت بالا، آن ها را به کمک خشک کن های صنعتی و یا نور خورشید باید خشک کرد. در این مرحله سطح رطوبت پسته در حدود 25% کاهش می یابد.

 

 

  • جدا کردن پسته های ترک خورده و در بسته

در این مرحله باید محصولات را از هم بر اساس ظاهر جدا کرد. پسته های خندان از پسته های دربسته و پسته های بد ظاهر و پسته های شکسته باید جدا شوند تا محصول سالم و خوش ظاهر به مرحله ی بعدی بروند.

  • مرتب سازی

در این مرحله محصولات باید بر روی زمینی به جنس بتون، در هوای آزاد و در معرض نور خورشید به مدت 24 تا 48 ساعت قرار بگیرند. باید اطمینان حاصل شود که پسته ها در برابر پرندگان محافظت می شوند. هر 3 تا 4 ساعت یکبار پسته ها رو زیر و رو کنید تا پسته از هر طرف در معرض آفتاب قرار بگیرد. در این مرحله نیز مجددا باید مرتب سازی انجام شود و پسته های بد رنگ و بد شکل دوباره از پسته های سالم جدا شوند.

  • بسته بندی پسته

آخرین مرحله ی تولید پسته مرحله ی بسته بندی آن است که معمولا در کیسه های 50 کیلویی انجام می شود. بعد از اتمام این مرحله محصولات آماده ی انتقال به بازار هستند.

 

در ادامه برخی نکاتی که باید در طی تولید پسته به آن توجه داشته باشید را به صورت خلاصه آورده ایم

  • همانطور که قبلا اشاره کرده بودیم برداشت پسته باید در زمان دقیق با توجه به رنگ پوسته و میزان چسبندگی پوسته ی خارجی به پوسته ی داخلی انجام شود چرا که برداشت زود هنگام یا دیرتر از زمان مناسب باعث بروز خسارت های زیادی می شود. در صورت لزوم برداشت زودرس محصول بهتر از برداشت دیر هنگام آن است زیرا باعث جلوگیری از اثر آفلاتوکسین می شود.
  • در صورت داشتن مقدار زیاد محصول، اهمیت سرعت برداشت دو چندان می شود چرا که تاخیر در برداشت باعث اثر سوء بر روی کیفیت محصول نهایی می شود.
  • تمام فرایند باید با رعایت نکات بهداشتی باشد چرا که سهل انگاری در این زمینه سبب بروز مشکلات آسیب زای میکروبیولوژی می شود.

خرید پسته با کیفیت و قیمت مناسب در سایت پسته چی. خرید اینترنتی پسته ، ساده و امن.

آفات گیاهان را تحت کنترل داشته باشید

باغ های میوه همیشه در معرض خطر حشرات و آفات گیاهی هستند. حشره زدن درخت پسته معمولا به دلیل آلودگی داخل باغ ها یا اطراف آن هاست. اقداماتی که معمولا تولیدکنندگان پسته برای جلوگیری از بروز آفات می کنند را در ادامه آورده ایم.

  • جمع آوری و سوزاندن شاخه های خشک هرس شده. نباید این شاخه های اضافی را در باغ رها کنید.
  • برای تمیز نگه داشتن درختان باید آن ها در فصل بهار و تابستان با آب سرد بشویید. این عمل باعث می شود درختان در فصول گرم تمیز و شاداب بمانند.
  • در صورت بروز آفات آن ها را به کمک آفت کش های شیمیایی کنترل کنید
  • کارشناسان کشاورزی باید در این زمینه به شما کمک کنند و بعد از بازدید از باغ و بررسی آفات موجود در محیط باغ نوع ضد آت و دوز آن را به شما معرفی کنند
  • استفاده از هر نوع ضد آفت 45 روز قبل از برداشت محصول غیرمجاز است. بعد از استفاده از آفت کش ها باید حداقل 45 روز برای برداشت صبر کنید پس در این زمینه دقت کافی داشته باشید و زمان درست را برای استفاده از آفت کش ها انتخاب کنید تا در روند برداشت محصول دچار مشکل نشوید.

به پسته چی سر بزنید و در رابطه با انواع پسته ( پسته اکبری ، پسته فندوقی ، پسته اوحدی ) اطلاعات بیشتری کسب کنید

سخن نهایی

پرورش درختان پسته علاوه بر اطلاعات و ترجبه کافی نیازمند زمان و حوصله ی زیادی است. بهترین و بدترین محصول از نظر کیفی تابع عوامل مختلفی است که باید در زمان واحد به تمام این عوامل توجه کافی داشته باشید.

درخت پسته در هر شرایطی رشد نمی کند و شرایط باید کاملا فراهم شوند. کاشت بذر پسته، پیوند پسته و میزان آبیاری درخت محصول نهایی را تحت تاثیر قرار می دهند. باید توجه داشته باشید که بعد از کاشت درخت اولین محصولات بعد از حدودا 7 سال به دست می آیند اما برای رسیدن به بیشترین میزان تولید بعد از 15 سال حاصل می شود. در نظر داشته باشید که درخت پسته یک سال درمیان برای ذخیره ی مواد مغذی میزان محصول را کاهش می دهد که این باعث می شود میزان پسته برداشتی شما هر سال به یک مقدار نباشد. برداشت محصول ، جدا کردن پوسته از پوسته سخت ، شستشوی محصولات ، خشک کردن محصولات ، جدا کردن آجیل ترک خورده و بسته ، مرتب سازی و بسته بندی مراحل مختلف برداشت پسته است. زمان مناسب برداشت نیز از مهمترین عوامل در کیفیت و کمیت محصولات است. کنترل آفات و حشرات باید با کمک دانش و تجربه متخصص برای جلوگیری از هر گونه آلودگی در باغ ها انجام شود. خرید پسته ، خرید اینترنتی پسته ، خرید و فروش پسته ، قیمت پسته و غیره در سایت پسته چی، مرجع معتبر خرید و فروش پسته .

 

 

کاشت و برداشت پسته و چگونگی آن

 

?